Микола Палієнко: В часи невизначеності компанію може врятувати гнучкість та швидка реакція

 

Генеральний директор та співзасновник EVO, випускник програми «Школа стратегічного архітектора» в Києво-Могилянській бізнес-школі Микола Палієнко розповів, як його компанії вдається не тільки утримуватися на плаву під час карантину, але й запускати нові продукти і зберігати прибутковість бізнесу.

SSA3 Микола Палієнко.png

EVO — українська продуктова IT-компанія. Їхні проєкти — найбільші маркетплейси для онлайн-шопінгу — Prom.ua, Bigl.ua, Kabanchik.ua, IZI.ua, Crafta.ua, Shafa.ua, сервіс електронного документообігу — Вчасно, майданчик для проведення державних і комерційних торгів — Zakupki.Prom.ua. Вони допомагають підприємцям розвивати бізнес і спрощують онлайн-покупки. Кожен другий інтернет-покупець України купує щось на їхніх майданчиках.

— Спочатку ми домовлялися обговорити трансформації, які відбуваються в EVO впродовж останніх трьох років, а потім — вірус, карантин, початок нової світової кризи і, я так розумію, початок нових неочікуваних трансформацій. Розкажіть, що сьогодні змінюється в e-commerce, споживанні товарів і послуг?

— Електронна комерція вже встигла двічі змінитися за цей час. Щойно ввели обмежувальні заходи, на маркетплейсах різко зріс попит на санітайзери, маски, бафи, респіратори і крупи — люди намагались запастися наперед.

Це тривало, буквально, півтора-два тижні, а потім всі почали повертатись до звичного життя, з поправкою на ситуацію, звісно. Менше купують одяг і все, що можна було відкласти на потім. Відновився попит на спорядження для фітнесу, товари для саду і городу. Істотно зросли продажі товарів для творчості: картини по номерах, розвиваючі ігри, конструктори. Зберігся — на харчі.

Сьогодні складно сказати, як ситуація розвиватиметься далі — ніхто не розуміє, що буде з купівельною спроможністю наших громадян. Чи вдасться людям зберегти свій бізнес чи роботу, чи будуть у людей гроші бодай на щось, крім продуктів харчування?

Ваш бізнес — маркетплейси і торгові майданчики. Як ситуація в країні впливає на вашу компанію в цілому і окремі проєкти — Zakupki.Prom.ua, Вчасно та інші?

Е-комерс загалом себе добре почуває — це один з стійких каналів продажів під час кризи у світі. Ми спостерігаємо, як оператори в Китаї, США та інших країнах реагують, запозичуємо їхній досвід.

Більшість наших проєктів показують невелике зростання. Інтернет — один з небагатьох доступних засобів, щоб купити не тільки їжу, але і щось інше. Наприклад, замовити послуги — доставку продуктів, прибирання, майстра. Людям потрібно закривати свої потреби і вони це роблять онлайн.

Також вдвічі збільшилась кількість документів, які компанії підписують онлайн через сервіс «Вчасно». Перейти на електронний документообіг зараз можна за кілька годин, це зручно і законно, але старі звички часто заважають бізнесу використовувати сучасні можливості. Карантин пожвавлює цей процес — під впливом обставин бізнеси переводять роботу бухгалтерії у віддалений режим.

Сьогодні навіть частина держструктур переходить на віддалений режим роботи, це спричинило невеликий хаос, адже вони до такого режиму не звикли. Але вони швидко вчаться працювати. Допомагає їм в цьому і спрощення у проведенні деяких закупівель, зокрема і товарів для боротьби з пандемією. Тепер державі простіше купувати різноманітні засоби захисту для лікарів та лікарень, в тому числі у Prozorro Market через майданчик Zakupki.Prom.ua.

Чекаємо і на збільшення кількості прозорих тендерів. Уже з середини квітня держзакупівлі від 50-ти тисяч гривень будуть відбуватися через систему Prozorro за допомогою електронних майданчиків (до 19 квітня обов’язковими для проведення в системі були закупівлі від 200 тис. грн — ред.).

Які, на вашу думку, нові виклики очікують вашу галузь, до чого ви підготувалися, а що може стати своєрідним чорним лебедем? Наскільки швидко і гнучко ваша організація може трансформуватися у разі потреби?

 В більшості випадків ми не змінюємо щось кардинально, а лише підлаштовуємося до ситуації. Система адаптивна. В умовах динамічного попиту ми реагуємо на виклики і відповідно зміщуємо акценти.

З введенням карантину різко збільшився попит на доставку, поштові відділення та кур'єри ледь справляються з навантаженням. Ми захотіли допомогти. У нас немає своїх кур'єрів, але в нашій екосистемі є онлайн-сервіс замовлення послуг — «Кабанчик». Тут же люди знаходять фахівців для виконання будь-яких завдань — полагодити, відремонтувати, доставити. Тут же зареєстровані десятки тисяч людей, готових виконувати кур'єрські доручення. Ми за тиждень зробили окремий додаток — Доставка Кабанчик, щоб допомогти людям швидше і зручніше отримувати покупки з магазинів, ліки з аптек, що завгодно.

Побачили проблему гострого браку масок, респіраторів, антисептиків, рукавичок — лікарні не можуть швидко знайти якісну продукцію за адекватною ціною. Тому на майданчику Zakupki.Prom.ua створили відкриту онлайн-базу імпортерів, виробників медтоварів. Щоб лікарні не витрачали час на безглузді пошуки і купували необхідне за ринковими цінами напряму.

Через збільшення попиту на продукти харчування, запустили Prom-гастроном — окремий розділ з продуктами харчування на маркетплейсі, в т. ч. від продуктових супермаркетів з доставкою день у день.

У розробці ще кілька рішень. Їх роблять об'єднані команди різних проєктів. Важливо бути гнучкими: перерозподіляти ресурси, коли це терміново потрібно. Та не менш важливо — продовжувати робити те, що необхідно.

 Три роки тому ви навчались у Школі стратегічного архітектора в kmbs. Чи використовуєте екосистемний підхід у бізнесі?

 Наші проєкти — це, по суті, екосистема. Ми об'єднуємо постачальників будь-яких товарів і послуг з покупцями й замовникам за допомогою майданчиків і супутніх сервісів. Створюємо середовище, де їм зручно, безпечно і вигідно. Самі ж виступаємо у ролі арбітра, своєрідного коннектора, який будує довіру між учасниками, допомагає здійснювати угоди, фасилітує їх за потреби. І, в принципі, завдяки цьому на наших майданчиках відбуваються сотні тисяч замовлень на день. При цьому самі ми фізично не робимо жодних відправлень. Це роблять ті продавці і постачальники, які увійшли в нашу систему і працюють за нашими правилами.

Всі сервіси по суті живуть всередині нашої екосистеми EVO і взаємодіють між собою. У нас більше 10 проєктів, кожен має свого керівника і команду, але є спільні для всіх сервіси — HR-а, внутрішнє ІТ, офісний простір тощо.

 Ви були впевнені, що процес трансформації не завдасть шкоди бізнесу?

 Ми були переконані, що хочемо зробити з монокомпанії, якою 5 років тому був Prom.ua, щось масштабніше. Ми прагнули створити низку споріднених продуктів, пов’язаних між собою. І був ризик наплодити зайвих процесів. Ми експериментували і вчилися.

В більшості випадків ми не змінюємо щось кардинально, а лише підлаштовуємося до ситуації. Система адаптивна. В умовах динамічного попиту ми реагуємо на виклики і відповідно зміщуємо акценти.

Приміром, на старті у нас було декілька проєктів і чимало спільних ресурсів — в т. ч. розробка, маркетинг. Згодом вони почали боротися за ці ресурси, виникали конфлікти — кому більше потрібно. В результаті, проєкти почали перетягувати ресурси зі спільної екосистеми до себе. Так, згодом, все, що було потрібно для розвитку і безперебійної роботи пішло всередину бізнесів.

Спільними залишись функції, необхідні для ефективності сервісних операцій.

Будь-яка трансформація — це наслідок одного з трьох чинників: реакція на внутрішні зміни і виклики, зовнішні подразники і загрози або ж третє - гібридна суміш цих двох чинників. Як було у випадку вашої компанії?

У нашому випадку — це гібридна система. Я б не сказав, що ми живемо в якомусь особливому режимі трансформації, адже ми, по суті, еволюціонуємо і постійно змінюємося та розвиваємося.

Розвиток — це і є зміни, адаптація до реалій та потреб ринку. Зараз ми бачимо, що ринок змінюється і нам потрібно підлаштовуватись. Хоча, вже не так, як ми це уявляли собі в кінці 2019 року під час наших стратегічних сесій. Всі наші плани зараз коригуються. Думаю, це наразі відбувається у всіх компаніях.

До чого найскладніше пристосуватися під час цього процесу, що дається найскладніше?

Долати інерцію найважче. Коли ти щось змінюєш, в тебе зазвичай є стала система, яка всіляко пручається. Для того щоб впоратися з цим, потрібно докладати чимало зусиль. Але, коли новий процес запущено, та ж інерція допомагає зберегти імпульс і тримати швидкість.

Як ефективно управляти змінами при переході на нову бізнес-модель та ще й під час кризи?

Найбільше потрібна гнучкість. Адаптуватися, працювати разом з командою, намагатися зберегти ключових фахівців і ресурси — дуже важливо. Бачити нові можливості для бізнесу і запускати нові рішення — важливо. І, коли все закінчиться, а воно точно колись закінчитися, ви будете сильнішими і отримаєте більше нових можливостей ніж ті, хто перечікував.
 

READ
ABOUT
THIS

art_02_small.png
18 черв. 2019 р., 16:18
Маленька компанія стає партнером глобальної корпорації — і виходить на новий рівень розвитку. Бізнес миттєво «перепаковує» рішення, підлаштовуючись під потреби клієнта. Все це стає можливим завдяки логіці відкритих систем. Що це таке і як стосується українського бізнесу?
437_x_437_1.png
24 лют. 2020 р., 07:59
Виконавча директорка Інституту “Республіка”, співзасновниця Всеукраїнської ініціативи “Активна Громада”, учасниця п’ятого набору Школи стратегічного архітектора
Ill_Spromozhnist_437x437.jpg
19 черв. 2019 р., 15:20
Олександр Саврук — кандидат економічних наук, декан kmbs. Спеціалізується на стратегічному менеджменті, філософії бізнесу, управлінні змінами. Також є членом Вченої ради та ректорату Києво-Могилянської Академії, української асоціації менеджмент-консультантів та працював радником міністра економіки з мікроекономічних питань. Партнер "Могилянська Стратегічна Агенція" - Action Tank.